Hatékonyság

A keresés hatékonyságának kérdését vizsgálhatjuk a költségek szempontjából, ma már azonban összetettebben kell kezelni ezt a kritériumot. Napjaink információbőséggel küzdő világában talán az idővel való hatékony gazdálkodás jelenti a legnagyobb kihívást. Sok jó taktika segíti a hatékonyságot: egyszerűsített keresési technikák, csonkolás, automatizált eljárások, stb. Néha az is megoldás lehet, ha az internetes keresés helyett hagyományosabb, nyomtatott forrásokhoz fordulunk, van, amikor ez a hatékonyabb. Ha például egy életrajzi adatot keresünk, lehet, hogy egy nyomtatott lexikonban hamarabb megtaláljuk, vagy sokszor a nyomtatott szótárak teljesebb és jobb meghatározást adnak egy szó használatára, mint az internetes szótárak. A nyomtatott lexikonok sokszor a tömörségükben is többet segítenek, mint egy mindenre kiterjedő, terjedelmi korlát nélküli online lexikon.

A pedagógia területén ez fokozottan érvényes. Sok olyan forrás van, amit érdemes nyomtatott formában használni, és sok olyan, amit hatékonyabb elektronikus úton keresni, nota bene sok olyan is, amelyeket nem is lehet másképp. Az oktatásügy legfrissebb adatai például általában csak elektronikus formában lelhetők fel, habár például az iskolai rangsorokat még 2020-ban is a nyomtatott sajtó jelenteti meg. Történeti adatokat, információkat (pl. hogy milyen iskolatípusok voltak Magyarországon a két világháború között) sokszor hatékonyabb nyomtatott forrásokban keresni.