Az információs intézmények kiválasztása - Hol keressek?
Az előző alfejezetekben azzal foglalkoztunk, hogy a keresés során milyen stratégiákkal, terminológiával, vagyis, hogyan keressünk. Példáink általában az OPKM-re vonatkoztak, de a pedagógia területén természetesen egyes témákhoz, célokhoz más intézmények, szolgáltatások is igénybe vehetők. Ez jelentősen befolyásolják az igények. Könnyen belátható, hogy a téma és a cél meghatározza a keresendő dokumentumtípust, adattípust. Más célokkal fordulunk a levéltárakhoz, múzeumokhoz és a könyvtárakhoz.
A keresésünk “helyszínének” kiválasztásához az alábbiakat mindenképpen figyelembe kell venni:
- A közgyűjtemények, vagyis a könyvtárak, levéltárak, múzeumok, archívumok különös értéke:
- válogatott, minősített,
- rendezett forrásokat és információkat nyújtanak,
- van szakember, aki segíti a keresést, tájékoztat.
- A magán vagy üzleti forrásokat
- nem biztos, hogy szakemberek nyújtják,
- nem biztos, hogy a minőség az érdekük, előrébb sorolt lehet az üzleti érdek és a hálózatépítés.
- Ezért alaposan meg kell vizsgálni a szolgáltató intézményt, ki tartja fenn, mi a célja.
- Az internet
- gyors, ha azon belül tudjuk, hol keressünk,
- használatához különösen nagy szükség van a forráskritikára, hiszen nem minőségileg válogatott,
- itt is érdemes a közgyűjteményi és tudományos intézményeket keresni.
A múzeumi és levéltári információk és kutatás egy jelentősen szűkebb réteg igényeinek kiszolgálásához szükséges és jelentősen más kutatási eszközei és módszerei vannak. Ezzel jelen tananyag keretében csak érintőlegesen foglalkozunk, de főszabályként azt meg kell állapítani, hogy az eredeti források kutatása előtt mindig szükséges a szakirodalom feltárása, vagyis a múzeumi és levéltári kutatás is a könyvtárakban kezdődik.