Bevezetés

A hatékony tájékozódásban/tájékoztatásban elengedhetetlen, hogy ismerjük témánk tudományterületének jellemzőit, struktúráját, információs intézményrendszerét. Ezzel együtt tudjuk a forrásokat célunknak megfelelően használni. A források ismerete három részterületből tevődik össze:

    • általános forrásismeret,
    • a szakterület  kézikönyveinek ismerete,
    • a szakterület speciális forrástípusainak ismerete.
  1.  Az információforrásokkal kapcsolatban szükségünk van egy általánosabb ismeretre a tudományterületektől független általánosan elterjedt kézikönyv- és egyéb forrástípusokról. Például ismernünk kell a lexikonok és a folyóiratcikkek funkciójának, használatának alapjait. Ezzel jelen kézikönyvünkben nem foglalkozunk. 
  2. Mégis külön fejezetekben mutatjuk be ezen forrástípusokat, azoknak is a pedagógia területén legfontosabb konkrét forrásait annak érdekében, hogy a tájékozódni/tájékoztatni kívánó átlássa lehetőségeit, megismerje azon források használatának előnyeit, korlátait és minél gyorsabban megtalálja azt.
  3. A pedagógiai területén (is) van néhány más területre nem jellemző adattípus, forrástípus, melyeket a hatékony tájékozódáshoz/tájékoztatáshoz ismerni szükséges. Ilyenek például:

        • iskolai tanulmányi eredmények,
        • iskolai anyakönyvek,
        • intézményi működési dokumentumok,
        • tantervek

A forrásokat a minél hatékonyabb használat érdekében a következőképpen mutatjuk be, az egyes forrásokról az alábbiakat közöljük:

    • bibliográfiai azonosító adatait,
    • online elérhetőségét, ha van,
    • OPKM-es elérhetőségét (katalógus rekordját és raktári számát),
    • tartalmi leírását,
    • tanácsokat a használatához (pl.: felépítés, tájékoztató apparátus)
    • borító/képernyőkép.

A források ismerete viszont nemcsak azok típusai mentén szükséges, hanem látni kell tematikai kapcsolódási pontjaikat is. A gyakorlatban nem általában keresünk egy kézikönyvtípust, hanem egy témához keresünk megfelelő forrástípusokat. Kézikönyvünk több gyakori témában ehhez is segítséget nyújt.