Tantervekről, tervezési szabályozó dokumentumokról való tájékozódás
A tervezési dokumentumokról való tájékozódás, tájékoztatás során figyelembe kell venni az előző fejezetekben bemutatott tipológiai és oktatáspolitikai szempontokat. Emellett befolyásolja a keresést, hogy érvényben lévő vagy korábbi forrást keresünk.
Aktuális, érvényben lévő tantervek
A központi tantervek: alaptanterv, központi kerettanterv- általában jogszabályok, így elérhetők a jogszabálytárakban,
- azok tördelése viszont a használatot kevésbé segítő,
- az aktuális NAT jogszabály: 110/2012. Korm. rend.
- a minisztérium vagy más központi szerv honlapjáról is elérhetők,
- gyakran a gyakorlat számára használhatóbb formátumban,
- 2020-ban a kerettantervek csak itt érhetők el,
- nyomtatásban is megjelenhetnek,
- ezek könyvtárakban elérhetők,
- az utolsó nyomtatott nemzeti alaptanterv: 2012 (NAT4 az UPSZ-ban),
- az utolsó nyomtatott központi kerettanterv: 2000.
- az iskola Helyi Pedagógiai Programjának (HPP) részei.
- Az iskolák hivatalos adatbázisában az alapdokumentum között nyilvánosan elérhető a HPP.
- Egyes iskolák publikálják HPP-jüket, helyi tantervüket. Ezek megtalálhatók az OPKM katalógusa (vagyis szakirodalmi adatbázisa) segítségével.
Tantervek korábbról
A tantervek keresése neveléstörténeti háttérismerettel könnyebb, de a munkát több tantervbibliográfia is segíti. Emellett érdemes a tantervekről szóló neveléstörténeti forrásokat is segítségül hívni.
Tantervbibliográfiák
Horánszky Nándor: Közoktatási tantervek. 1868-1971. Az általános képzés tantervei. Bp., OPKM, 1974, 173 p.
OPKM
|
|
---|---|
Mészáros István: A tantervek címleírásai. In: Mészáros István: Felekezeti népiskolai tantervek. 1868-1948.
(A tantervelmélet forrásai, 18.)
Bp. Országos Közoktatási Intézet, 1996, 61-64. p. OPKM
|
|
Toldy Sára (összeáll.): Az új nevelési-oktatási dokumentumok bevezetése. Gépirat. (Témabibliográfiák, 249.) Bp., OPKM, 1981, 58 p. OPKM
|
|
Meider Magda (összeáll): Nevelési-oktatási alapdokumentumok. 1981-1985. Gépirat. (Témabibliográfiák, 306.) Bp., OPKM, 1986, 132 p. OPKM
|
Tantervek, tartalmi szabályozó dokumentumok keresése a PAD-ban
Figyelem! A Pedagógiai Adatbázis 1989-től teljes. Az önálló műként korábban megjelent források, így a tantervek folyamatos retrospektív konverzió alatt vannak, vagyis több korábbi már kereshető a PAD-ban, de nem minden. A folyóiratokban, kötetek részeiként megjelent tantervek viszont az évenkénti MPI-k segítségével kereshetők vissza. Erre akkor van szükség, ha a tantervbibliográfiákkal nem érintett időszakokban, iskolatípusokra szeretnénk keresni.
A keresés során szem előtt kell tartani, hogy tantervet vagy tantervről szóló forrást keresünk. Vagyis nem mindegy, hogy a tervezési dokumentum típusát tárgyszóként vagy dokumentumtípusként kezeljük.
Az OPKM adatbázisának (melynek része a PAD) űrlapos keresőfelülete a Tárgyszó nevű keresőmezőben egyszerre keresi a tárgyszavakat és dokumentumtípusokat. Ennek következtében, ha ott keresünk például a "tanterv" tárgyszóra, akkor a tanterveket és a róluk szóló forrásokat egyszerre kapjuk meg.
Amennyiben fontos számunkra, hogy az adatbázis csak a tanterveket, mint dokumentumtípust keresse, akkor keresésünket a 655, dokumentumtípus adatmezőre kell szűkíteni. Ennek használatára viszont nem hagyatkozhatunk teljes mértékben, mert ezt az adatmezőt nem a kezdetektől használja a PAD.
A témakörben ajánlott tárgyszavak
- pedagógiai program
- óvodai nevelés programja
- tanterv
- nemzeti alaptanterv
- kerettanterv
- helyi tanterv
- nevelési terv
- nevelési-oktatási terv
- vizsgakövetelmény
- útmutató
- tantervi útmutató
- követelményrendszer - elsősorban a pedagógusképzés vonatkozásában
- jogszabály - amennyiben nem tudjuk a megfelelő dokumentumtípust, vagy azok között nem találjuk, ez is segíthet
- tárgyszójegyzéken nem szereplő, de tárgyszóként használt kifejezések:
- Óvodai nevelés országos alapprogramja
- Kollégiumi nevelés országos alapprogramja
A keresés szűkíthető többek között:
- iskolatípusra
- megjelenési évre
- tantárgyra
- nevelési célra
Az intézményrendszerben számos olyan tartalmi szabályozó dokumentum van, mely nem a hagyományos iskolára, nem annak teljességére vonatkozik, hanem valamely intézménytípusára, kiemelt szempontjára. Ilyenek a kollégiumok, óvodák, iskolai könyvtárak, pedagógusképzés...
Az ezekre vonatkozó dokumentumok általában az intézménytípus megnevezésével és "nevelési program" tárgyszó kombinálásával találhatók meg. Amennyiben tudjuk a szabályozó dokumentum korabeli megnevezését, akkor érdemes lehet a cím szavaiban is keresni.
Például:
- A "Tárgyszó: 'nevelési program' ÉS Tárgyszó: 'kollégiumi nevelés'"
- A "(Tárgyszó: '$tanterv' VAGY Tárgyszó: 'pedagógiai program') ÉS (Tárgyszó: '$könyvtár$')"
- A "Tárgyszó: 'pedagógusképzés' ÉS Tárgyszó: 'követelményrendszer'"
- A "(Tárgyszó: 'követelményrendszer') ÉS (Tárgyszó: '$tanító$' VAGY Tárgyszó: '$tanár$' VAGY Tárgyszó: '$pedagógus$')"