Elemzést, kutatást segítő szakirodalom
A megtalált/kiválasztott tankönyvek elemzését segíti a
- a tankönyvengedélyeztetésre vonatkozó jogszabályok és
- a tankönyvelméleti irodalom.
Ezek nem konkét tankönyvek elemzését, jellemzőit tartalmazzák, hanem a tankönyvekkel kapcsolatos elvárásokat, értékelési szempontokat.
Emellett a kutatási kérdés megfogalmazása, pontosítása is igényli, hogy a konkrét tankönyvek elemzése előtt feltérképezzük a hasonló tankönyvkutatásokat. Ehhez át kell tekinteni annak kiterjed szakirodalmát.
A témáról több bibliográfia is megjelent:
- Baróti Ferencné: Tankönyvelmélet, tankönyvelemzések. 1976-1979. (Témabibliográfiák ; T/219/D. ) Budapest, OPKM, 1980, 35 p. OPKM
- Varga Katalin - Csík Tibor: Tankönyvelmélet, tankönyvkiadás, tankönyvellátás Magyarországon. Bibliográfia. 1994, 152 p. ( 1989-1994 időszak)
- Csík Tibor - Varga Katalin: A tankönyvekre vonatkozó szakirodalom Magyarországon, 1989-1999. Bibliográfia. Budapest, 2000, 98 p.
Molnár-Kovács Zsófia: A tankönyvkutatás magyar bibliográfiája, 2000-2010. Különös tekintettel a történelemtankönyvek vizsgálatára. Pécs, PTE Egy. Könyvtára, 2013, 81 p. OPKM
Az 1989 utáni szakirodalom teljes körűen kereshető a PAD adatbázisban. Javasolt tárgyszavak:
- tankönyvelmélet
- tankönyvkutatás
- tankönyvkiadás
- tankönyvírás
Egyes tankönyvtípusoknak kiterjedt irodalma van, ha nem a tankönyveket, hanem a róluk szóló szakirodalmat szeretnénk keresni, akkor a tankönyvtípust ugyanúgy tárgyszóként kell megadni, de ki kell választani a PAD adatbázist szűkítésként.
Kiemelt elemzést, kutatást segítő szakirodalom Az alábbi művek hasznos kiindulópontok a tankönyvkutatással ismerkedők számára.