Tantervek

tantervek az oktatás tartalmát, időnként módszereit is szabályozó bemeneti oktatásirányítási dokumentumok. Megtalálásukhoz ismerni kell a tantervek típusait, a korszak oktatáspolitikájának alapjellemzőit, a tantervi szabályozásban követett elveket, az intézményrendszert.  

Tantervek típusai

    • hatásköre szerint
      • országos, központi tanterv
      • fenntartói
      • iskolai
    • kötelezősége szerint
      • kötelező
      • választható
    • teljesség szerint
      • teljeskörű, minden témára/tantárgyra és iskolafokra kiterjedő
      • egységes tanterv: mindenkire egyformán  vonatkozó
      • differenciált tanterv: párhuzamos iskolatípusonkénti tanterv
      • egyes iskolafokokra és/vagy évfolyamokra és/vagy iskolatípusokra vonatkozó
      • egyes tantárgyakra/témakörökre vonatkozó
    • nevelés-oktatás
      • nevelési terv
      • pedagógiai program
      • tanterv (szűkebb értelemben)

Tantervhez kapcsolódó dokumentumok:

Tantervi szabályozás

A tantervi szabályozás a tanügyigazgatás, az oktatáspolitika egyik eszköze.

    • XIV-XV. században jelennek meg, Magyarországon: XV-XVI. sz. (esztergomi székesegyházi iskola)
    • XVIII-XIX. században válnak alapvetően meghatározó előírásokká
      • 1735: első újkori magyar tanterv: jezsuita, Nagyszombat
      • 1777: első magyarországi állami tanterv (népiskolától az egyetemig)
      • 1849: első Magyarországon is kötelező tanterv: Entwurf… (gimnázium, reáliskola) - Magyarországon 1850-1860-ig volt érvényben
      • 1869: népiskola, tanítóképző,  polgári iskolai állami tantervek
    • a szabályozás lehet
      • centralizált: központi, előíró
      • decentralizált: adott iskolában szabályozó
      • kétpólusú: centralizált + decentralizált elemek
    • jelentős tantervi reformok Magyarországon:
      • 1869
      • 1950
      • 1963, 1965
      • 1978
      • 1995

    Ajánlott források a tantervekről

    A tantervelmélet forrásai c. sorozat
    Sorozatszerkesztő: Horánszky Nándor, Kiadta: OPI, OKI majd a KÁOKSZI, 1983-2001., 23 kötet OPKM

    A sorozatban megjelent kötetek általában szemelvényeket tartalmaznak a címükben megadott témában, melyeket egy összefoglaló, elemző tanulmány vezet be. Ennek köszönhetően sok esetben elő sem kell venni az eredeti tantervet, hanem azok megismeréséhez elegendő lehet a szemelvény is. A sorozat 23. kötete egybegyűjtve tartalmazza a korábbi kötetek bevezető tanulmányait és egy sorozattörténeti összefoglalót is tartalmaz.

    borito

    Mészáros István: Felekezeti gimnáziumi tantervek. 1850-1948. (A tantervelmélet forrásai, 14.) Bp., Országos Közoktatási Intézet, 1991, 134 p. OPKM

    A kötet első, 20 oldalas része elemző összefoglaló tanulmány a témában. A második része pedig szemelvényeket tartalmaz. 17 tantervből közöl részleteket. Összesített bibliográfiát nem tartalmaz, de a részletek pontos forrását megadja, így tájékozódásra is használható.

    borito

    Mészáros István: Felekezeti népiskolai tantervek. 1868-1948. (A tantervelmélet forrásai, 18.) Bp., Országos Közoktatási Intézet, 1996, 211 p.  OPKM

    A kötet első, 50 oldalas része elemző összefoglaló tanulmány a témában. Ezt követően közöl egy felekezetekre bontott tantervbibliográfiát (49 tétel). A második része pedig szemelvényeket tartalmaz. 64 részletet közül tematikus bontásban különböző pedagógiai szempontok mentén. ebből következően egy tantervből több fejezetben is találhatunk részletet. A gyűjtemény kitér a nem magyar tannyelvű népiskolákra is.