Tantervek
A tantervek az oktatás tartalmát, időnként módszereit is szabályozó bemeneti oktatásirányítási dokumentumok. Megtalálásukhoz ismerni kell a tantervek típusait, a korszak oktatáspolitikájának alapjellemzőit, a tantervi szabályozásban követett elveket, az intézményrendszert.
Tantervek típusai
- hatásköre szerint
- országos, központi tanterv
- fenntartói
- iskolai
- kötelezősége szerint
- kötelező
- választható
- teljesség szerint
- teljeskörű, minden témára/tantárgyra és iskolafokra kiterjedő
- egységes tanterv: mindenkire egyformán vonatkozó
- differenciált tanterv: párhuzamos iskolatípusonkénti tanterv
- egyes iskolafokokra és/vagy évfolyamokra és/vagy iskolatípusokra vonatkozó
- egyes tantárgyakra/témakörökre vonatkozó
- nevelés-oktatás
- nevelési terv
- pedagógiai program
- tanterv (szűkebb értelemben)
Tantervhez kapcsolódó dokumentumok:
- tantervi utasítás
- tantervi útmutató
- kimeneti szabályozás: vizsgakövetelmények
Tantervi szabályozás
A tantervi szabályozás a tanügyigazgatás, az oktatáspolitika egyik eszköze.
- XIV-XV. században jelennek meg, Magyarországon: XV-XVI. sz. (esztergomi székesegyházi iskola)
- XVIII-XIX. században válnak alapvetően meghatározó előírásokká
- 1735: első újkori magyar tanterv: jezsuita, Nagyszombat
- 1777: első magyarországi állami tanterv (népiskolától az egyetemig)
- 1849: első Magyarországon is kötelező tanterv: Entwurf… (gimnázium, reáliskola) - Magyarországon 1850-1860-ig volt érvényben
- 1869: népiskola, tanítóképző, polgári iskolai állami tantervek
- a szabályozás lehet
- centralizált: központi, előíró
- decentralizált: adott iskolában szabályozó
- kétpólusú: centralizált + decentralizált elemek
- jelentős tantervi reformok Magyarországon:
- 1869
- 1950
- 1963, 1965
- 1978
- 1995
Ajánlott források a tantervekről
A tantervelmélet forrásai c. sorozat
Sorozatszerkesztő: Horánszky Nándor, Kiadta: OPI, OKI majd a KÁOKSZI, 1983-2001., 23 kötet OPKM
A sorozatban megjelent kötetek általában szemelvényeket tartalmaznak a címükben megadott témában, melyeket egy összefoglaló, elemző tanulmány vezet be. Ennek köszönhetően sok esetben elő sem kell venni az eredeti tantervet, hanem azok megismeréséhez elegendő lehet a szemelvény is. A sorozat 23. kötete egybegyűjtve tartalmazza a korábbi kötetek bevezető tanulmányait és egy sorozattörténeti összefoglalót is tartalmaz.
Mészáros István: Felekezeti gimnáziumi tantervek. 1850-1948. (A tantervelmélet forrásai, 14.) Bp., Országos Közoktatási Intézet, 1991, 134 p. OPKM A kötet első, 20 oldalas része elemző összefoglaló tanulmány a témában. A második része pedig szemelvényeket tartalmaz. 17 tantervből közöl részleteket. Összesített bibliográfiát nem tartalmaz, de a részletek pontos forrását megadja, így tájékozódásra is használható. | |
---|---|
Mészáros István: Felekezeti népiskolai tantervek. 1868-1948. (A tantervelmélet forrásai, 18.) Bp., Országos Közoktatási Intézet, 1996, 211 p. OPKM A kötet első, 50 oldalas része elemző összefoglaló tanulmány a témában. Ezt követően közöl egy felekezetekre bontott tantervbibliográfiát (49 tétel). A második része pedig szemelvényeket tartalmaz. 64 részletet közül tematikus bontásban különböző pedagógiai szempontok mentén. ebből következően egy tantervből több fejezetben is találhatunk részletet. A gyűjtemény kitér a nem magyar tannyelvű népiskolákra is. |