A távhasználók igényei

A 21. század könyvtárhasználója gyakran igényli a kényelmesebb, bármikor és bárhonnan igénybe vehető szolgáltatásokat. A könyvtárügy egyik legfontosabb fejlesztési prioritása a 24 órában elérhető könyvtári szolgáltatás, vagyis a távolról igénybe vehető szolgáltatások.

A távoli használók természetesen bármelyik fenti csoportba tartozhatnak.

Igényeik azért speciálisak, mert önállóan kell keresniük és válogatniuk a források között. Ezért fontos, hogy a lehető legtöbb, online elérhető segítséget adjunk nekik a kereséshez.

Jelen tananyag is ezt a célt szolgálja és természetesen az OPKM honlapján és online katalógusa mellett is igyekszünk minden segítséget megadni:

    • elérhető a tárgyszójegyzék és a tezaurusz,
    • keresési segédleteket, súgókat készítünk,
    • az OPKM YouTube csatornáján egyre több videót teszünk elérhetővé, melyek az önálló könyvtárhasználathoz nyújtanak segítséget,

A szakirodalmi adatbázisok, szakmai online források használata sokszor nem könnyű még a fenti támogató szolgáltatásokkal sem. Ezért fontos, hogy ne csak a forrásokhoz, hanem a könyvtárosokhoz is nyújtsunk távoli elérést. Ez lehet telefon, e-mail, chat vagy a legtöbb lehetőséget nyújtó képernyőmegosztással támogatott távkönyvtáros, mely egyszerre tudja mutatni és mondani a választ, megoldást az olvasó kérdésére.

Ez a szolgáltatás az OPKM-ben természetesen nemcsak az olvasóknak, hanem más könyvtárak könyvtárosainak is rendelkezésére áll.